آشپزی ایرانی در منوی شبکه‌های اجتماعی

آشپزی ایرانی، همانند فرش ایرانی، اساساً هنری است مردمی، که در خانه‌های مردم ساده یا حتی فقیر به دست زنان و دختران شهر و روستاهای این سرزمین پرورانده شده است.

سنت غذا خوردن از ماندگارترین میراث‌های فرهنگ و تمدن ایرانیان است که همچنان، همچون یک آیین و رسم تخطی‌ناپذیر به جا آورده می‌شود.

 در ایران هیچ آیین و مراسمی وجود ندارد که در آن غذا خوردن جایگاهی نداشته باشد. در تاریخ افسانه‌ای ایران آمده‌است که پختن غذا و خوردنی از دوران پادشاهی ضحاک آغاز شد.

پیش از آن دیوها به این هنر آشنایی داشتند و انواع غذاهای خوش و خوردنی‌های لذیذ را می‌پختند؛ اما قدیمی‌ترین دست‌نوشته‌ها در مورد آشپزی ایرانی به دوران ساسانیان بازمی‌گردد که در آن از واژه‌ی «خوالیگری» (به زبان پهلوی) برای اشاره به آن استفاده می‌شده است.

حالا با پیشرفت و شکوفایی جوامع و تسهیل فرهنگ سفر، خوراکی و غذا هم به مقصدی برای گردشگری تبدیل شده است و همه‌روزه گردشگران بیشماری صرفا برای چشیدن طعم یا تماشای فرایند آشپزیِ غذاهای خاص، به کشورهای مختلف سفر می‌کنند.

غذاهای ایرانی هم در این میان طرفداران خاص خود را دارند و از آنجایی که تنوع غذاهای ایرانی – به لطف وجود اقلیم‌های مختلف در کشورمان – بسیار بالا و جذاب است، می‌توان از این ظرفیت برای جذب گردشگر به بهترین نحو استفاده کرد. این همان کاری است که دفتر بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای توسعه صنعتی گردشگری و غذا و شناساندن غذای ایرانی به تمام دنیا انجام داده است.

برای این منظور، دو نفر از منتقدان غذای مشهور و شناخته‌شده‌ طی دو ماه گذشته به ایران دعوت‌ شده‌اند تا سفره ایرانی را به تمام مردم دنیا معرفی کنند. نفر اول ترِوُر جیمز (Trevor James) است که بیش از 600 هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام و حدود 3 میلیون و 700 هزار دنبال‌کننده در یوتیوب دارد.

جیمز در اوایل آبان‌ماه وارد ایران شد و سفری دو‌هفته‌ای به تهران، مازندران، گرگان، مشهد و چابهار داشت. او از این سفرها گزارش‌هایی مبسوط آماده کرده و به اشتراک گذاشته است که با بازدید‌های میلیونی و بازخوردهای مثبت و امیدوارکننده‌ای مواجه شده‌اند. مثلا ویدیوی او از غذای خیابانی در تهران بیش از یک میلیون و 300 بار دیده شده است یا ویدیویی که از مازندران به اشتراک گذاشته است، به مزر بازدید میلیونی رسیده است.

آخرین حضور او هم در ایران مربوط به یک تور غذای خیابانی دیگر در تهران می‌شود که پست آن در اینستاگرام یک میلیون و 700 هزار بار دیده شده است. مجموعه بازدید‌های پست‌های جیمز ترور در تهران حدود 6.5 میلیون، در چابهار بیش از 1.5 میلیون، در مشهد نزدیک به 5 میلیون، در گرگان بیش از 1.5 میلیون و در مازندران نزدیک 2.5 میلیون بوده است.

نفر بعدی که در راستای ترویج فرهنگ غذای ایرانی به کشورمان سفر کرد، مارک وینز بود که یک میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام و بیش از 5 میلیون و 200 هزار دنبال‌کننده در یوتیوب دارد. این منتقد غذای پرطرفدار در نیمه‌ آذر وارد ایران شد و به شهرهای تهران، رشت، ماسوله، تبریز، چابهار، شیراز و اصفهان سفر کرد.

گزارش‌های مارک وینز از سفرهایش و چشیدن طعم غذاهای مختلف بازدید‌های بسیار خوبی در شبکه‌های اجتماعی داشت. مثلا یکی از پست‌هایش در سفرِ گیلان، 370 هزار بار دیده شد؛ یک پست او در سفر به رشت هم بیش از 250 هزار بازدید داشت؛ گزارش او از سفر به تبریز نیز 310 هزار بار دیده شد. مجموع بازدید از پست‌های وینز در گیلان بیش از 2 میلیون 200 هزار، در رشت و ماسوله حدود 2 و نیم میلیون، در تبریز نزدیک به 1 میلیون، در شیراز نزدیک به 500 هزار و در اصفهان حدود 700 هزار بوده است.

این بازدیدها به قدری خوب بوده است که حتی با جستجوی عبارت Iran در گوگل هم می‌توان نتایجی از در ارتباط با این سفرها و معرفی غذاهای ایرانی مشاهده کرد.

گزارش از: اسدالله حقانی

انتهای پیام/

کد خبر 1398100461

برچسب‌ها